dinsdag 13 april 2010

Waar voor je geld 1

Waar moet je op letten?

Wanneer weet je nou dat je waar voor je geld krijgt en kwalitatief goede Pilateslessen? Waar moet je op letten? De tips die ik hieronder neerschrijf, zijn gebaseerd op veel van mijn eigen ervaringen als Pilatesklant, op verhalen van Pilatescollega's en die van mijn klanten.

Tip 1:Armen en benen in mijn gezicht.

Je kunt tegenwoordig vrijwel overal Pilateslessen volgen. De keuze is enorm: groepslessen, trio,-quatro,-en duolessen, 1-op-1 training, maar ook vele variaties op dat gebied. Soms is het verbijsterend wat je leest, zoals: 'Privéles tot maximaal 4 personen'. Kan iemand me uitleggen wat daar privé aan is? Of 'Kleine groepjes: maximaal 20 personen!' Een groep groter dan 5 mensen is mijns inziens al te groot. Ik heb weleens lessen gevolgd waarbij ik de benen of armen van mijn buren herhaaldelijk in mijn gezicht kreeg, omdat de groep veel te groot was. Als er 20 mensen op de grond liggen in een kleine ruimte, is dat niet verwonderlijk, laat staan verantwoord! Eigenlijk is vaak de enige die een goede workout krijgt, de Pilates instructeur zelf. Regelmatig hoor ik dat de instructeur zelf de oefeningen aan het doen is, terwijl hij/zij vrij op zijn/haar podiumpje ligt en dus onmogelijk kan letten op de individuen op de mat. De arme slachtoffers op de matjes doen hun best en de instructeur roept de standaardcorrecties tegen het plafond in de hoop dat de klanten het oppikken. Smokkelen is dan erg makkelijk en incorrect bewegen ook, met alle gevolgen van dien. De kans bestaat dat je met rugklachten de les verlaat en dan eeuwig Pilates vaarwel zegt, terwijl het zo'n zegen kan zijn! In plaats van zo'n massa-les kan je beter een Pilates dvd of de Pilates WII kopen, want dat is waarschijnlijk effectiever.
Mensen, want dat is dus absoluut geen Pilates volgens de theorie van Joseph! Vraag: Doet de instructeur zelf mee met de oefeningen en is hij/zij niet voortdurend met de klanten bezig?
Tip 1: Ga daar heel snel weg en kom nooit meer terug, want je doet niet aan Pilates en het kan zelfs zeer schadelijk voor je zijn!

Tip 2:Niet op je gemak

Als je een Pilates Studio komt en je voelt je niet voor vol aangezien, maak dan snel rechtsomkeert. Jouw innerlijke stem heeft het meestal bij het rechte eind. Vertrouw op die stem. Ondanks dat je evenveel betaalt als de andere klanten, bestaat het dat je in bepaalde studio's een andere aanpak krijgt. Redenen kunnen dan zijn: je hebt geen balletfiguur, je hebt wel heupen en borsten, je hebt niet het juiste merk fitnesskleding, je hebt geen vermogen, geen bekende naam of een beroemde partner of familie. Helaas zijn er studio's waar je soms met de nek aangekeken voelt, omdat zij prat gaan op deze ''eigenschappen''. Denk je dat jij je wat inbeeldt? Vaak klopt je intuïtie, want ze bestaan heus: de arrogante, aanstellerige instructeurs die denken dat Pilates alleen bestemd is voor The Happy Few onder ons. Dit is wederom niet volgens het gedachtengoed van Joseph. Tip 2: Ga weg als je je niet op je gemak voelt. Zodra je merkt dat een andere klant, die strak in het vel zit en de perfecte Pilateskleding aanheeft, begroet wordt met enthousiaste gilletjes en een voorkeursbehandeling krijgt, dan is het niet een studio in de geest van Joseph Pilates. Pilates is niet alleen voor beroemde en vermogende mensen. Pilates is voor iedereen! Pilates hoort eigenlijk in de zorgverzekering, mits gegeven door gekwalificeerde Pilatesdocenten en bij voorkeur 1-op-1! Dus? Tip 2: Wegwezen als jou dat overkomt!

Tip 3:Te laat

Jij hebt een afspraak voor een PT (Personal training), maar elke keer moet je minstens 10 minuten of langer wachten voordat de instructeur jou op komt halen. Soms hoor je geen enkel excuus of "Sorry hoor', ik moest even dit en ik moest even dat!"
Er is geen enkele reden om jou als klant keer op keer te laten wachten. Of deze: 'Oh, hemeltjelief, hadden we dan een afspraak? , terwijl je al een half uur zit te wachten. Overkomt jou dat regelmatig? Tip 3: Wegwezen! Zoek snel een professionele instructeur!

Tip 4:The bloody limit!

Helemaal gortig wordt het als niet alleen jouw PT te laat begint, maar dat de instructeur wel stopt op de tijd die was afgesproken! Reden: de volgende klant is ook op tijd gekomen! Dit is the bloody limit, maar je voelt je geïntimideerd en de net gearriveerde klant is bovendien luidruchtig aan het melden dat ze op tijd weg moet. 'De volgende keer duurt de sessie 15 minuten langer!!', roept de instructeur je na, maar de week daarop is hij/zij dat vergeten. Tip 4: is dezelfde als tip 3.

Tip 5:Hygiëne

In de studio werken de werknemers met doekjes en een verstuiver. In de sprayflacon kan van alles zitten; een Teatree-oplossing of een of andere vage oplossing. Hygiëne is erg belangrijk, want er wordt vaak gewerkt op blote voeten. Een desinfecterende oplossing als verdunde Dettol heeft de voorkeur, maar de geur vaak niet. Ik reinig voortdurend mijn apparatuur in bijzijn van mijn klanten met hygiëne-doekjes en elke dag reinig ik mijn apparatuur met een Dettoloplossing. Waarom? Ik doe dagelijks mijn workouts op mijn eigen apparaten; niet alleen mijn klanten willen hygiëne; ik ook! Ik kom in studio's waar de hele dag dezelfde lapjes 24 uur lang worden gebruikt. Soms hangen dezelfde lapjes er de volgende nog en worden wederom gebruikt. BAH! Tip 5: Neem de Studio het niet al te nauw met de hygiëne? Vraag jezelf dan af of de Studio het verder WEL nauw neemt. Heb jij trek in een aandoening als zwemmersexceem, terwijl jij kostbare Pilateslessen neemt? Je raadt het al! Wegwezen!

Tip 6:Geen aandacht na intakeformulier

Je bent wellicht doorverwezen door een fysiotherapeut of arts en je vult ter goeder trouw het intakeformulier in. Tot je grote verbazing blijkt dat het enige en laatste moment te zijn dat er aandacht is voor je medische indicatie of kwalen. Nimmer meer wordt er meer naar gevraagd of aandacht aan besteed. Het blijkt keer op keer dat jij weer moet uitleggen wat jouw specifieke aandachtsgebieden zijn. Lezen de instructeurs je dossier wel? Je komt komt toch niet voor niets met je kwalen bij een Pilates instructeur? Tip 6: Dit geeft te denken! Wegwezen!

Meer tips

In "Waar voor je geld, deel 2", lees je meer tips. Doe er je voordeel mee, want Pilates is het waard om voor te gaan. Mits het dus op een juiste en kwalitatief goede wijze wordt onderwezen. Hoe scheid je het kaf van het koren? Juist! Door kennis.
© Marjolein van Sonsbeek

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage